Financieel en Activiteiten overzicht

ANBI-GEGEVENS VOOR DE STICHTING HULP HONGARIJE-OEKRAINE

 

A. Algemene gegevens 

Naam ANBI: Stichting Hulp Hongarije-Oekraïne

RSIN-nummer: 810205014

KvK nummer: 27198690

Website adres: www.shho.nl

E-mailadres: info@shho.nl

Adres: Eikenlaan 63

Postcode: 2691 DZ

Plaats: ‘s-Gravenzande

 

B. Samenstelling bestuur

Het bestuur van de Stichting bestaat uit vier bestuursleden, te weten:

  • P. Immerzeel – voorzitter
  • H. Boekestein – secretaris
  • H. Mulder – penningmeester
  • R. Schepen – algemeen adjunct

Het bestuur is verantwoordelijk voor de operationele organisatie en het beheer van de financiële middelen. Bij een aantal activiteiten, waaronder bijvoorbeeld het inzamelen en opslaan van de hulpgoederen, is voorts een aantal vrijwilligers betrokken.

 

C. Doelstelling en visie

Situatie tot 24 februari 2022

Stichting Hulp Hongarije-Oekraïne (hierna ook afgekort als SHHO) is opgericht op 27 april 2001 en zet sinds die datum de activiteiten voort, die mevrouw Van der Meer uit ’s-Gravenzande startte nadat Rusland in 1956 Hongarije was binnengevallen en vele Hongaren vluchtten naar West Europa, waaronder Nederland. Vanuit de Protestantse Gemeente in ’s-Gravenzande zijn toen regelmatig kleinschalig en gericht kleding, medicijnen en voedsel naar inmiddels bekende adressen in Hongarije getransporteerd.

Rond 1990 is het werkgebied uitgebreid naar het westelijk deel van het aangrenzende Oekraïne. Ook daar was, in feite nog meer dan in Hongarije het geval was, sprake van relatief veel armoede onder de bevolking.

Indien mogelijk bezoekt een tweetal bestuursleden in het najaar een aantal afnemers van de hulpgoederen om vast te stellen of het aanbod aansluit op de vraag van de doelgroep.

Aldus is gedurende bijna 70 jaar het oostelijk deel van Hongarije en het uiterste westen van Oekraïne met regelmaat voorzien van bovengenoemde hulpgoederen.

 

Situatie sinds 24 februari 2022

Na de inval op 24 februari 2022 van de Russische troepen in Oekraïne is de situatie sterk veranderd. Al snel werd duidelijk, dat de doelgroep een intensiever beroep deed op hulpgoederen. Met name was er vraag naar geconserveerde groenten, verse groenten (aardappelen, diverse koolsoorten, peen en uien) en meelproducten.

De activiteiten werden vrij snel opgeschaald. Leveranciers van bovengenoemde producten stelden gratis dan wel tegen sterk verlaagde prijzen bovengenoemde goederen ter beschikking. Transportbedrijven vervoerden eveneens tegen verlaagde prijzen danwel via crowdfunding-acties de producten naar Oostelijk Hongarije, waarvandaan geselecteerde transportbedrijfjes de producten vervoerden naar westelijk Oekraïne. Aldus zijn in 2024 twee transporten verzorgd met een netto gewicht van circa 44.000 kilo. Mede door de verscherpte invoerregels van hulpgoederen, is het moeilijker om goederen Oekraïne binnen te brengen. Er is in 2024 uitbreiding geweest van het aantal gaarkeukens die SHHO ondersteund en er is ook een project gestart voor de bouw van een groentekas waar lokaal geteeld kan worden.

Als bestuur zijn wij onder de indruk van de vrijgevigheid en onbaatzuchtigheid van genoemde leveranciers en transporteurs en ook op deze plaats willen wij deze bedrijven bedanken. Onze dank gaat eveneens uit naar de kerken/diaconieën, overige instellingen en organisaties alsook naar de vele particulieren, die allen in 2024 op gulle wijze doneerden.

 

D. Beleidsplan

Zoals aan het slot van deze publicatie is uiteengezet, zijn de doorlopende kosten bij onze stichting beperkt en wordt het niveau van de directe kosten bepaald door de ontvangen donaties. De hoogte van de ontvangen donaties wordt daarbij veelal bepaald door de ernst van de situatie in het gebied.

 

 E. Beloningsbeleid

De bestuursleden en vrijwilligers ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.

Alleen werkelijk gemaakte onkosten worden vergoed.

 

F. Verslag Activiteiten

Het bestuur is verantwoordelijk voor het in stand houden van de activiteiten van de stichting. Daartoe voert zij acties, die leiden tot donaties. Op basis van de ontvangen donaties worden de hierboven beschreven activiteiten ontwikkeld. De ontvangen donaties en eventuele overige inkomsten worden vastgelegd in de financiële administratie. Op basis daarvan wordt jaarlijks de jaarrekening opgesteld en door het bestuur vastgesteld/goedgekeurd.

G. Voorgenomen bestedingen.

Verwezen wordt naar het gestelde onder punt D.

 

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting

Onderstaande staat van baten en lasten geeft inzicht in de opbrengsten en kosten in het verslagjaar 2024. Ter vergelijking zijn de uitkomsten over 2023 en de begroting over 2025 opgenomen.

Financiële gegevens voor ANBI-publicatie

  Begroting Realisatie Realisatie
 
  2025 2024 2023
 
Resultatenoverzicht      
Inkomsten      
Donaties van:      
* kerkelijke verenigingen 16.000 16.565 6.501
* overige instellingen en organisaties 14.000 17.835 22.282
* particulieren 15.435 24.336 16.307
Totaal van de donaties 45.435 58.736 45.090
Rente-inkomsten 200 273 124
Totaal van de inkomsten 45.635 59.009 45.214
Uitgaven      
Directe kosten inzake geleverde hulpgoederen aan:      
* Hongarije 6.000 5.791 5.791
* Oekraïne 45.000 42.003 45.696
Kosten i.v.m. de reis naar Hongarije/Oekraïne 3.000 3.000 2.799
Kantoor- en algemene kosten 1.000 358 815
Totaal van de uitgaven 55.000 51.152 55.101
Saldo inkomsten minus uitgaven -9.365 7.857 -9.887
       
Balansen per einde boekjaar      
Activa      
Liquide middelen 17.857 27.222 19.365
Passiva      
Bestemmingsreserve voor projecten in      
Hongarije en Oekraïne      
Saldo per begin boekjaar 27.222 19.365 29.252
Saldo inkomsten minus uitgaven -9.365 7.857 -9.887
Saldo per einde boekjaar 17.857 27.222 19.365

 

Toelichting op de financiële uitkomsten 2024

Hiervoor is onder C al aangegeven, dat er in 2024 – evenals in 2023 het geval was – binnen onze stichting veel activiteiten zijn ontwikkeld. De uitgaven lagen op een iets lager peil dan in 2023 terwijl de inkomsten uit giften van instellingen en particulieren fors hoger waren. ( ca. € 14.000,-) In 2025 verwachten weer veel activiteiten te ontwikkelen waardoor we voldoende liquiditeiten hebben om de activiteiten te financieren.

 

Toelichting op de begroting 2024

Het niveau van de directe kosten wordt bepaald door de omvang van de ontvangen donaties. Het is onze doelstelling om, evenals in 2024 het geval was, ook in 2025 de inwoners van westelijk Oekraïne, en met name woonachtig aan de grens van Hongarije, met de levering van kleding, medicijnen en voedsel te ondersteunen. Het bestuur gaat er van uit in 2025 drie transporten te organiseren en daarnaast ook enkele projecten verder op te starten.

 

20 maart 2025